Verboden te appen en bellen op de fiets sinds 1 juli 2019

Update: vanaf maart 2022 is de boete omhoog naar 140 euro

Vanaf 1 juli 2019 is het verbod op bellen en appen met de mobiele telefoon op de fiets ingegaan. Eigenlijk is het een verbod op ‘het vasthouden van een elektronisch apparaat tijdens het besturen van alle soorten voertuigen’. Voor gemotoriseerde voertuigen was het verbod al van kracht, maar met deze nieuwe formulering van de wet geldt hij eindelijk ook voor fietsers. Fietsers zijn met een mobiel (net als auto’s) té veel en té gemakkelijk afgeleid van het verkeer.

Wat is er precies verboden?

Het vasthouden van een elektronisch apparaat tijdens het besturen van alle soorten voertuigen.

  • Het geldt voor alle elektronische apparaten: mobiele telefoon, tablet, stereo, navigatie of krultang

Voor wie geldt dat?

Iedereen die een voertuig bestuurt.

  • Je bent bestuurder als je aan het verkeer deelneemt met een auto (als chauffeur), (brom)fiets, motor, brommer, gehandicaptenvoertuig, op óf als geleider van een paard of ander vee, schip, met een (hand)kar, tram, trein of vliegtuig.

Waarom is het verboden?

Met een elektronisch apparaat in je hand ben je té afgeleid van het verkeer en je omgeving om goed te sturen. En daar komen té veel ongelukken van.

Wie lopen het meeste risico?

Zwakkere verkeersdeelnemers, zoals fietsers, raken het zwaarst gewond bij verkeersongelukken. Juist daarom is deze wet nu op alle bestuurders van toepassing en ligt in de media de nadruk op deze groep verkeersdeelnemers.

  • Op de elektrische fiets is het nog gevaarlijker! Je gaat sneller, dus je valt harder én je wordt vaker te laat opgemerkt. Andere bestuurders hebben minder tijd om het gevaar te ontwijken door jouw snelheid, dus loop je meer kans op een ongeluk..

Wat is de boete als je het toch doet?

Die begint bij 140 euro (maart ’22), maar kan ook hoger uitvallen afhankelijk van de situatie en welk voertuig je bestuurt.

  • Bovendien zal de politie gelijk vragen om je te identificeren – als je dan geen ID-kaart of ander geldig bewijs bij je hebt, krijg je ook daar een boete voor.

Wat mag nog wel?

Over niet-elektronische voorwerpen in je hand houden, is geen expliciete wet. Je kunt dus nog wel met een kop koffie in je hand fietsen, een mars achter het stuur eten, een telefoongesprek voeren tijdens het sturen en sturen met je lievelingsmuziek aan.

  • De Rijksoverheid heeft een goede vraag en antwoord pagina voor automobilisten en fietsers
  • De spraakfunctie op je mobiel biedt uitkomst!  Je doet één oortje in voordat je wegrijdt, en verder regel je alles mondeling. Je ogen blijven op de weg, je luistert nog steeds met één oor naar je omgeving en je kan toch je apparaat aansturen.
    • ‘Bel mijn moeder’ 🔊
    • ‘Navigeer naar huis’ 🔊
    • ‘Zet mijn playlist aan’ 🔊

Maar je mag ‘geen gevaar of hinder voor het andere verkeer vormen!

Dat staat in Wegenwet artikelen 5 en 6, die altijd al van kracht zijn.

Wat is verzekerd?

Als veroorzaker van een verkeersongeluk

Bij een ongeluk tussen auto en ‘zwakkere verkeersdeelnemer’ (zoals een fietser of voetganger), heeft de chauffeur van de auto volgens de wet altijd (deels) schuld. Dat staat in Artikel 185* van de Wegenverkeerswet die een zwakkere deelnemer moet beschermen.

  • Als automobilist ben je in Nederland verplicht verzekerd voor schade aan de tegenpartij (WA-verzekering). Een voetganger/fietser is niet verplicht verzekerd (Aaansprakelijkheidsverzekering Particulier). Dus door de schuld bij de automobilist te leggen, is schadevergoeding zeker gesteld.
Wie betaalt de schade?uitgebreid artikel over Artikel 185 WvW

* Artikel 185 wordt (voor zover bekend) niet aangepast voor de nieuwe wetgeving voor bellende en appende bestuurders. Er is wel kans dat fietsers die een ongeluk krijgen terwijl ze deze wet overtreden, minder schadevergoeding van chauffeurs krijgen.

Als slachtoffer van een verkeersongeluk

Dezelfde regel als voor de veroorzaker, geldt andersom voor het slachtoffer.

  • Is er discussie over de schuldvraag en/of over de te betalen vergoeding? Daarvoor is de module ‘verkeer’ van de rechtsbijstandverzekering verstandig om te hebben. Deze biedt ondersteuning bij juridische conflicten rondom verkeersdeelname (ongelukken, ruzie met de autogarage, etc.). Ongeacht of u op dat moment fietser, voetganger, schipper, automobilist of ruiter te paard bent (u bent op dat moment weggebruiker / verkeersdeelnemer).
Verboden te appen en bellen op de fiets sinds 1 juli 2019
Beoordeel deze pagina

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!

Lancyr Verzekeringexperts

Lancyr Verzekeringexperts

088 - 020 4525

Lancyr is een landelijk netwerk van meer dan 100 financieel specialisten. Neem contact op met een de financieel adviseurs bij u in de buurt voor persoonlijk advies over verzekeringen, hypotheken en andere financiele vragen.

Maak een (bel) afspraak

Stuur ons een e-mail

Telefonisch contact

U kunt ons bereiken op nummer .